Queeste, het nederlandse rollenspel (Sinds 1979)

Laatste wijziging (9 maart 2014)


Het nieuwe Queeste

Het spel zoals het er nu uitziet .

Queeste nu downloaden.

©Joop Oele 1997
 


Wat Queeste geschiedenis

Queeste dateert van 1979 en wordt nog regelmatig gespeeld in de “Lage landen” hoewel het spel al jaren is uitverkocht. Het oude materiaal werd gekopieerd, en er werden ook een aantal nieuwe verhalen en spelregels toegevoegd. Zo'n jaar of vijftien geleden begon een groepje mensen met het verzamelen en bewerken van al dit oude materiaal, om het voor een groter publiek beschikbaar te maken. Dit heeft mij geïnspireerd hetzelfde te doen en mijn oude spellen en verhalen opnieuw vorm te geven en weer geschikt te maken voor uitgave.


Enkele van de kaarten die in het spel worden gebruikt

Queeste wordt gespeeld op kleine kaartjes waarop de omgeving waarin gespeeld wordt staat afgebeeld. Deze kaarten worden bewaard door de Quaestor, die stukje bij beetje, en in samenspraak met de spelers het verhaal onthult. De spelers zien maar één kaart tegelijk. Om een nieuwe kaart te zien, moeten ze zeggen dat ze naar een andere plaats gaan. De gebruikte kaarten zijn gedetailleerd en bevatten allerlei vitale informatie, zoals bijvoorbeeld planten, die een druïde kan gebruiken om zijn reisgenoten te genezen als ze ziek of gewond zijn. Met de kaarten kunnen wisselende omgevingen gemaakt kunnen worden. Elk spel bevat enige tientallen kaarten met bossen kastelen meren en huizen, zodat de mogelijkheden steeds groter worden.


Wat is Queeste voor iets?

Queeste is een rollenspel, en als zodanig lijkt het een beetje op spellen als het amerikaanse "Dungeons and Dragons (1978)" of het duitse "Das Schwarze Auge (1985)". Aan de andere kant zijn er ook grote verschillen. Queeste wordt gespeeld met een groep van twee tot tien spelers, en een spelleider, die Quaestor wordt genoemd. De omgeving waarin de spelers rondzwerven, wordt uitgelegd op kleine kaartjes. Als de spelers een bepaalde plek weer verlaten, wordt de kaart door de Quaestor weer ingenomen.
Over het algemeen wordt gespeeld in een virtuele wereld zoals bijvoorbeeld Lamutria of pri. Deze werelden hebben een kultuur, geschiedenis en zelfs een taal. Dialogen met de bewoners van deze werelden spelen een belangrijke rol in het spel (De quaestor speelt deze figuren).
Een taal, het zogenaamde "Oud Hyksos" is bijzonder ver uitgewerkt. Het is de taal waarin magiërs in het spel hun spreuken weven.
Hoewel er maar 26 woorden zijn, kan er toch, door op een slimme manier woorden te combineren, vanalles mee worden gezegd.


Neem een persoonlijkheid aan

In Queeste kun je de rol aannemen van Magiër, druïde, Priester, Nar, Troubadour, Wolvenvrouwe, verschillende riddergilden, en wat diverse auteurs al niet aan nieuwe gilden hebben ontwikkeld, Het duurt vele jaren voor een speler een rol volledig heeft uitontwikkeld. Door inwijdingspunten te verzamelen, kan het figuur de status krijgen van een machtige archemagus, hogepriester of zelfs koning van het land..
Een speler kan zijn figuur meenemen naar een groep met een andere Quaestor om hem daar verder te ontwikkelen. Natuurlijk bestaat er altijd de kans dat een figuur overlijdt. Vaak zal een speler dan ook weigeren zijn gekoesterde "leven" in de waagschaal te stellen in een of ander twijfelachtig avontuur.


Hoe ingewikkeld is het?

Hoewel het spel tamelijk ingewikkeld lijkt, is de basis bijzonder eenvoudig. Steeds is er naar gestreefd het aantal regels te beperken. Zo kan een eigenschap van een speler steeds worden uitgedrukt in een getal van 0 tot 20. Door met het aantal werpstukken van deze eigenschap te gooien (en een dobbelsteen), wordt de eigenschap toegepast. Deze combinatie van kansen geeft een zeer uitgebalanceerde statistiek. Waardoor een speler kan blijven groeien, en waardoor een zwakke speler nog steeds een (kleine) kans heeft van een sterkere te winnen.