Laatste wijziging 8 september 2001

De Geschiedenis van Queeste


In 1979 hadden we een groep met mensen die wekelijks spelletjes speelden. Dat waren allerlei soorten spellen, variërend van bosspellen tot bordspellen. Een van de terugkerende spellen was een simulatie, waarbij we met een stuk of acht mensen in het donker op de grond gingen liggen. Iemand begon dan met het beschrijven van een situatie waarna de anderen hieraan dingen toevoegden. Het wordt wat makkelijker voor te stellen als ik een voorbeeld gebruik.

Speler a: Ik loop op een paadje dat langs de bosrand leidt. Rechts zie ik een bos, links liggen wei-landen. Het is vroeg in de ochtend en mijn benen worden nat van het bedauwde gras.
Speler b: Ik loop naast je en ik hoor een vogel fluiten vanuit het bos. Het is best fris.
Speler c: Ik ga het bos in, daarvoor moet ik over een houten hek klimmen. Het is denk ik najaar; alles is vochtig. Ik zie dat de vogel een merel is. Hij vliegt weg.
Speler b: Ik hoor hem weer. Ik ga dieper het bos in er zijn tussen de bomen allerlei struiken. Alles is even nat.
Speler a: We gaan steeds dieper het bos in. Soms lijkt het alsof de vogel praat..

Je kunt met zo’n spel natuurlijk alle kanten uit. Steeds is het weer onverwacht, en eigenlijk was dit rollenspel al een beetje wat later Queeste zou gaan worden.
Nog een andere inspiratiebron voor Queeste was een spel dat ik in 1978 had ontworpen, het labyrinth-spel. Het spel bestaat uit 49 kamers, die liggen in een matrix van zeven bij zeven. De middelste kamer bevat een roos, en is het einddoel van het spel. In elk van deze kamers zit een variabel aantal deuren, die soms maar van een kant uit zijn te openen. In elk van deze kamers bevind zich een persoon. Deze persoon stelt een vraag. Het is een multiple choice vraag met evenveel ant-woorden als er deuren in die kamer zijn. Het goede antwoord leidt naar een deur die toegang verschaft tot de kamer die het meest direct naar de roos leidt. Door goede antwoorden te geven, en je een beeld te vormen van het labyrinth, moet je proberen zo snel mogelijk een einddoel te bereiken.
Later heb ik aan dat spel nog elementen aan dit spel toegevoegd. Een daarvan is het voorkomen van beesten, zoals een sphinx die raadsels opgeeft, en die je kunt verslaan als je hoog genoeg dobbelt. Andere elementen zijn ronddolende monsters, die je niet tegen mag komen, en die door een van je tegenspelers worden bestuurd.
 
De eerste Queestegroep
Een deel van de mensen uit de eerste Queestegroep. Uit een artikel van de Gelderlander uit 1980
Van links naar rechts Rob Meier, Frank Horsting, Eric Nuiten, Piet Verstegen, Hans Fritschy en Joop Oele
 
De eerste Queestegroep
December 1979 startte ik de eerste proefgroep van het spel Queeste. De gilden en allerlei elementen zoals de hyksos-taal waren toen nog niet uitgewerkt. Maar het bleek ongelooflijk spannend om aan de hand van een spelleider door een kasteel te dwalen. De spelers waren vol met vragen en onderling pratend gaven ze ook mogelijke oplossingen. Vaak nam ik deze oplossingen over en voegde ze toe aan het spel. Op deze manier groeide het spel door de verhalen en werd een enkel verhaal tot een serie verhalen met een allesomvattend plot.
Rond 1985 was het Queeste op zijn hoogtepunt. Het was verkrijgbaar in Nederland en België en werd veel gespeeld. Er waren op dat moment zo’n 15 verhalen beschikbaar. We organiseerden allerlei bijeenkomsten, waaronder ook levende rollenspelsessies. Vrij snel daarna, ik weet niet meer in welk jaar, had ik het met regulier werk zo druk dat ik niet meer in de gelegenheid was er nog tijd aan te besteden. Op den duur raakten de spellen uitverkocht, en het zag er naar uit dat het geheel een zachte dood zou sterven.
 
De Phoenix herrijst
Gelukkig is het uiteindelijk niet zo gelopen, en had het zaadje kennelijk wortel geschoten. Een groep fervente spelers, waaronder met name Eric Nuiten, Pieter Nuiten, Carlo Gremmen en Frank Rieter, wilden zich niet bij dit gegeven neerleggen en besloten het oude materiaal opnieuw voor verspreiding geschikt te maken. Dit deden ze op bijzonder grondige wijze, en ze voegden er bovendien een groot aantal verhalen aan toe die ze van heinde en verre wisten te halen. Zij maakten verder ook nog de eerste Queeste-internet site(*). Hierop boden ze de verhalen aan voor wie erin geïnteresseerd was. Deze site bevat nog steeds een goed overzicht van wat er op Queestegebied zoal te beleven valt. Verder vind je hier ook een algemene uitleg over rollenspelen en enkele tientallen queesteverhalen. Frank Rieter, die aan het eerste queeste-project meewerkte, heeft later zijn persoonlijke verhalen op zijn eigen site geplaatst.
Life roleplaying
Piet Verstegen als Zonneruiter, Joop Oele Als tempelridder en Thom Oostendorp als .. zeg het zelf maar 
 
Omdat de verschillende queestegroepen geen contact met elkaar hadden, werd dit initiatief op kleinere schaal nog een aantal malen herhaald. Zeer de moeite waard is ook de site van Eric Muis, die afgesneden van de Queeste-boom zijn eigen Queestewereld met regelboeken en avonturen maakte. Eric Muis is grafisch ontwerper, en zijn "Wereld van Gaia” ziet er fantastisch uit. Het is dan ook zeer de moeite waard er eens een kijkje te nemen. Eric biedt er zo’n 15 boeken aan van eigen makelij aan.
Ik weet eigenlijk niet hoe lang de Site van Edwin van Meerkerk al bestaat. Maar ook dat is een site waar je veel queesteverhalen, verslagen lettertypes en allerlei leuke teksten en tekeningen kunt vinden. Edwin is evenals Frank een veelgehoorde bezoeker en oprichter van de oorspronkelijke queestelijst, waar allerlei Queestezaken worden besproken. Dus ik zal het hem eens vragen.
De Queestelijst is nu in handen van Boudewijn Rempt. Hij was al een veel gelezen commentator op de lijst, en hij was zo bereidwillig de lijst persoonlijk op zijn computer te hosten toen de listbot-service van Microsoft werd opgeheven. Boudewijn heeft op zijn site een uitvoerige verhandeling staan over de oud-hyksos taal, de taal die in het Queesteland Lamutria werd gesproken in oude tijden, en die nu nog door draken en magiërs wordt gebezigd.
cover Grint

Na zoveel enthousiasme over Queeste kon ik zelf ook niet meer achterblijven vond ik. Sinds een aantal jaren ben ik dan ook bezig mijn oude uitgaven opnieuw vorm te geven. De eerste uitgave is klaar in deze nieuwe vorm, en wordt op mijn homepage te koop aangeboden. Grint, de tweede uitgave, is bijna klaar; je kunt mijn vorderingen van dag tot dag volgen, want alle nieuwe tekeningen die ik maak, worden meteen in lage resolutie op het web gezet. Ik bied de uitgaven zelf te koop aan, zolang ik nog geen uitgever heb gevonden. Maar wellicht is er een uitgever die dit leest, en die Queeste aan zijn fonds zou willen toevoegen. Het is een spel dat niet is uit te roeien, een voorbestemde klassieker!